Δευτέρα, 26 Ιουλίου 2010

ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΑ

ΕΚΠΟΙΖΩ: Συμβουλές για εστιατόρια


Π. Καλαποθαράκου: «Οι περισσότερες καταγγελίες ακόμη και σήμερα αφορούν τη μη έκδοση αποδείξεων».

Συμβουλές προς τους καταναλωτές για τα δικαιώματά τους στους χώρους μαζικής εστίασης (εστιατόρια, καντίνες, καφέ κλπ.) και τους τρόπους αντίδρασης στις περιπτώσεις που διαπιστώνουν ότι θίγονται τα συμφέροντά τους, δίνει η καταναλωτική οργάνωση ΕΚΠΟΙΖΩ.



Η αντιπρόεδρος της οργάνωσης κα Παναγιώτα Καλαποθαράκου, επισημαίνει ότι η ΕΚΠΟΙΖΩ δέχεται πλήθος καταγγελιών για τον συγκεκριμένο τομέα της αγοράς. «Οι περισσότερες καταγγελίες ακόμη και σήμερα αφορούν τη μη έκδοση αποδείξεων», αναφέρει η κα Καλαποθαράκου. «Υπάρχει επίσης το φαινόμενο επιχειρηματίες να δίνουν μεν αποδείξεις, αλλά από άλλο τραπέζι και με διαφορετική ώρα. Προφανώς αποδείξεις που δεν πήραν μαζί τους προηγούμενοι πελάτες δίνονται στους επόμενους».



Επίσης, σύμφωνα με την κ. Καλαποθαράκου, αρκετές είναι οι καταγγελίες και για χαμηλή ποιότητα ή κακή εξυπηρέτηση από τα καταστήματα. «Όσο για τις τιμές και την ακρίβεια, το φαινόμενο είναι γενικότερο και δεν αφορά μόνο τον κλάδο εστίασης. Εκείνο που λέμε στους καταναλωτές στις περιπτώσεις αυτές, είναι πριν καθίσουν σε οποιοδήποτε κατάστημα να κοιτάνε τον τιμοκατάλογο και αν οι τιμές τους φαίνονται υπερβολικές, να φεύγουν», καταλήγει η κα Καλαποθαράκου.



Οι οδηγίες και συμβουλές που δίνει η ΕΚΠΟΙΖΩ προς τους καταναλωτές έχουν ως εξής:



Τιμοκατάλογοι



1. Να ζητάμε τον τιμοκατάλογο του μαγαζιού, που άλλωστε είναι υποχρεωμένοι να έχουν έναν ανά δύο τραπέζια.



2.Οι τιμές διαμορφώνονται ελεύθερα με βάση το νόμο του ελεύθερου ανταγωνισμού που λειτουργεί στην αγορά.



3.Οι τιμοκατάλογοι πρέπει να είναι γραμμένοι υποχρεωτικά στην Ελληνική γλώσσα και προαιρετικά σε κάποια άλλη.



4. Ένας κατάλογος πρέπει υποχρεωτικά να είναι ανηρτημένος στην είσοδο του καταστήματος.



5. Στους καταλόγους πρέπει να γράφεται ο υπεύθυνος του καταστήματος, οι νόμιμες επιβαρύνσεις και η τελική τιμή του κάθε είδους.



6. Εάν υπάρχουν κατεψυγμένα ψάρια, κρέατα ή λαχανικά, πρέπει να αναγράφονται στον κατάλογο με την ένδειξη «κατεψυγμένο» ανεξαρτήτως αν είναι μαγειρεμένο ή όχι εκείνη τη μέρα, καθώς και «προμαγειρεμένο» ή «προτηγανισμένο» για φαγητό, όταν αυτούσιο ή το κυρίως μέρος του έχει παρασκευαστεί ή συντηρηθεί στην κατάψυξη πριν μαγειρευτεί τελικά και προσφερθεί στον πελάτη.



7.Πρέπει να αναγράφεται το είδος των ελαίων που χρησιμοποιείται σε ωμή μορφή στα προσφερόμενα φαγητά.



Μερίδες



1.Οι μερίδες δεν πρέπει να είναι λιποβαρείς, δηλ. να έχουν βάρος λιγότερο από αυτό που προβλέπει ο νόμος. Ενδεικτικά αναφέρουμε: κρέας 125 γραμ., ψάρια 125 γραμ., κιμάδες 110 γραμ., λαδερά 255 γραμ., μουσακάς - παστίτσιο 195 γραμ., ζυμαρικά - ρύζι 220 γραμ., σαλάτες αγγουροντομάτα γραμ. 190, σαλάτες ωμές γενικά γραμ. 145 τουλάχιστον, γεμιστά 225 γραμ., φέτα 65 γραμ., άλλα τυριά 55 γραμ., φρούτα: πεπόνι, καρπούζι 570 γραμ., σταφύλια 320 γραμ.



2.Τα ψητά και τα σουβλιστά, που πωλούνται και με το κιλό, ζυγίζονται μαγειρεμένα και το χαρτάκι με το βάρος συνοδεύει την πιατέλα.



3.Τα ψάρια που είναι πάνω από 230 γραμ. ζυγίζονται ωμά, παρουσία του πελάτη, και το χαρτάκι με το βάρος πηγαίνει στο τραπέζι μαζί με το ψάρι.



Νερό και ποτά





Δικαιούμαστε νερό της βρύσης. Αν θέλουμε εμφιαλωμένο, τότε ανοίγεται μπροστά μας, όπως και όλα τ' άλλα ποτά: μπύρες, κρασί, αναψυκτικά.



Λογαριασμός



1. Πριν καθίσετε, αλλά και όταν καθίσετε, διαβάστε τον τιμοκατάλογο και αν κάτι δεν σας αρέσει από τις τιμές, το σέρβις ή … την καθαριότητα του χώρου, μπορείτε να σηκωθείτε και να φύγετε.



2. Σύμφωνα με την νέα απόφαση του Υπ. Οικονομικών (ΠΟΛ 1081/12.06.2009) οι ιδιοκτήτες καταστημάτων που διαθέτουν στο κοινό οποιοδήποτε είδος τροφής ή ποτού (εστιατόρια, κέντρα διασκέδασης, ψητοπωλεία, καφετέριες, πιτσαρίες, μπαρ, κλπ) υποχρεούνται από 01.07.2009 να εκδίδουν αποδείξεις λιανικής πώλησης με κάθε σερβίρισμα. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, η ρύθμιση κρίθηκε αναγκαία αφού αρκετοί ιδιοκτήτες τέτοιων καταστημάτων παρουσίαζαν ως νόμιμη απόδειξη τα δελτία παραγγελίας, με σκοπό την παραπλάνηση των καταναλωτών και την φοροδιαφυγή.



3. Να ελέγχετε πάντα τον λογαριασμό.



4. Ζητάτε νόμιμες αποδείξεις



Να θυμάστε ότι:





-Οι τιμές των διαφόρων ειδών που θα παραγγείλουμε είναι οι τελικές, και δεν επιτρέπεται καμία προσαύξηση ούτε σ' αυτές, ούτε στον τελικό λογαριασμό.



-Κάποιοι εστιάτορες «κοπανάνε» ορισμένες μερίδες, «ορντέβρ» κατά προτίμηση. Να μην παραγγείλουμε ό,τι μας φαίνεται ακριβό. Έτσι τους μαθαίνουμε να κοστολογούν σωστά.



-Καλύτερα στις μέρες μας να αποφεύγουμε τα κρεατικά και, περισσότερο, τους κιμάδες και τα κοκκινιστά. Προτιμήστε απλά φαγητά, χωρίς καρυκεύματα.



-Αν πάρουμε φρούτα για επιδόρπιο καλύτερα να προτιμήσουμε ακέραιες μερίδες τους, όχι φρουτοσαλάτα.



-Αν πάρουμε χύμα παγωτά, να έχουμε ελέγξει προηγουμένως το χώρο διατήρησής τους, που πρέπει να είναι καθαρός και φροντισμένος. Τα παγωτά εμπορίου πρέπει να διατηρούν αναλλοίωτο το αρχικό τους σχήμα και να μην έχουν ελαττωματική συσκευασία. Πρέπει να ελέγχουμε τις ενδείξεις πριν τα αγοράσουμε και να προσέχουμε για τη δημιουργία κρυστάλλων, είτε πάνω στο παγωτό είτε στα τοιχώματα του ψυγείου, καθώς αυτό είναι σημάδι ψύξης και απόψυξης.



-Προσοχή: Τα καταστήματα μαζικής εστίασης υποχρεούνται στην τήρηση «Δελτίου Παραπόνων» σε εμφανές σημείο στην έξοδο του καταστήματος εις τριπλούν, ώστε να συμπληρώνεται από τον καταναλωτή εφόσον έχει παράπονο και να αποστέλλεται στην αρμόδια Νομαρχιακή Υπηρεσία.



Όταν επισκεπτόμαστε το κυλικείο ενός γηπέδου, νοσοκομείου, αρχαιολογικού χώρου, μιας πλαζ που ανήκει σε δήμο ή στο δημόσιο, του αεροδρομίου, πλοίου, ΚΤΕΛ, ΟΣΕ, ενός θεάτρου ή κινηματογράφου, θα πρέπει να γνωρίζουμε τα εξής:



-Πρέπει να υπάρχουν ανηρτημένοι τιμοκατάλογοι σε εμφανή σημεία στους οποίους θα αναγράφονται με ευκρίνεια όλα τα προς πώληση είδη και οι τιμές τους



-Ο καταναλωτής πρέπει να λαμβάνει απόδειξη ταμειακής μηχανής και να ελέγχει τις αναγραφόμενες τιμές με τις τιμές των τιμοκαταλόγων



-Προσοχή τα παρακάτω είδη είναι σε διατίμηση. Πρέπει υποχρεωτικά να υπάρχουν στους ανωτέρω χώρους. Ο καταναλωτής να επιμένει να λαμβάνει τα προϊόντα αυτά στις τιμές της διατίμησης:



Εμφιαλωμένο νερό 500ml έως 0,50 ευρώ



Εμφιαλωμένο νερό 750ml έως 0,70 ευρώ



Τοστ με ζαμπόν + τυρί έως 1,80 ευρώ



Σάντουιτς με ζαμπόν + τυρί έως 1,70 ευρώ



Ελληνικός καφές (μονός) έως 1,60 ευρώ



Καφές φίλτρου γαλλικός (μονός) έως 1,60 ευρώ



Καφές εσπρέσσο (μονός) έως 1,70 ευρώ



Καφές στιγμιαίος(φραπέ μονός) έως 1,60 ευρώ



Τσάϊ σε ρόφημα έως 1,60 ευρώ



Οι παραπάνω τιμές είναι τελικές. Ισχύουν μόνο γι' αυτούς που σερβίρονται όρθιοι στο κυλικείο και όχι για όσους κάθονται και δίνουν παραγγελία σε σερβιτόρο.



Η τιμή του καφέ δεν διαφέρει με την προσθήκη γάλακτος.



Για οποιαδήποτε καταγγελία μπορείτε να απευθύνεστε:



- στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, τηλ. 1520, φαξ 210-38 42 642, e-mail: info@efpolis.gr



- στην Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ., τηλ. 210-330 44 44, φαξ 210-33 00 591, e-mail : info@ekpizo.gr



www.kathimerini.gr











Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου